Dla dobra firmy
Zawsze punktem wyjścia w tworzeniu zachęt dla zgłaszających naruszenia będzie zbudowanie zaufania.
W ubiegłym tygodniu dyskutowaliśmy szczegółowo o obowiązku zdefiniowania zachęt dla sygnalistów do zgłoszeń wewnętrznych. Dziś weźmiemy pod lupę dojrzałość organizacji jako czynnik skutecznego funkcjonowania bezpiecznych kanałów dla sygnalistów w firmie.
Podejmujemy ten temat, ponieważ podobnie jak kanały do zgłaszania naruszeń, zachęty dla sygnalistów powinny być dostosowane do charakteru i skali firmy. Oba te elementy mają ten sam cel i dwa wspólne zadania:
(1) zbudowanie w firmie zaufania do procesu zgłaszania naruszeń oraz
(2) pozyskanie informacji dostępnych sygnalistom i wykorzystanie do celów firmy.
Takie informacje mogą służyć przede wszystkim eliminacji działań niepożądanych, ale także np. usprawnieniu wadliwego procesu, zredefiniowaniu akcentów kontrolnych czy ograniczeniu strat finansowych i reputacyjnych, kiedy potwierdzone zgłoszenie dotyczy na przykład kwestii korupcyjnych. Jednocześnie informacje, które w pierwszej kolejności trafią poza firmę (a taki scenariusz jest zarówno realny, jak i dopuszczalny w świetle nowych przepisów), możemy uznać za utracone i bezwartościowe, gdyż zanim trafią do nas z powrotem, będzie już za późno na podjęcie działań zapobiegawczych i naprawczych. Konsekwencje mogą ponieść nie tylko...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta