Gdy kontrahent nie zapłaci w terminie
Coraz więcej firm nie reguluje swoich zobowiązań. Zanim sytuacja się pogorszy, warto pomyśleć o ubezpieczeniu należności. Ceny takich polis ostatnio nie rosły, bo szkodowość była niska. Ale to się może niedługo zmienić.
Ubezpieczenie należności handlowych może być bardzo pomocne przy zarządzaniu płynnością w firmie. Dzięki polisie przedsiębiorstwo uzyskuje ochronę na wypadek niewypłacalności kontrahenta, któremu został udzielony kredyt kupiecki. Ubezpieczenie pozwala więc zwiększyć sprzedaż i uniknąć kredytu bankowego przeznaczonego na finansowanie przeterminowanych należności.
Ubezpieczyć można bezsporne należności od kontrahentów z tytułu kredytów udzielonych im w postaci odroczonych terminów płatności. Polisa zadziała w razie braku spłaty. Jaka musi być tego przyczyna?
Okazuje się, że jest wiele możliwości. Na przykład prawnie stwierdzona niewypłacalność, ogłoszenie upadłości dłużnika, układ z wierzycielami czy też faktyczna niewypłacalność, kiedy dłużnik nie reguluje zobowiązań w określonym terminie.
Mimo kryzysu boomu na polisy nie ma
– W czasie prosperity znaczenie ubezpieczenia należności maleje, natomiast okresy kryzysowe przypominają o jego roli i zakresie wsparcia dla przedsiębiorców. Z jednej strony jest to klasyczne przeniesienie ryzyka na ubezpieczyciela, z drugiej strony – może być wykorzystane przez przedsiębiorców do pozyskania finansowania – przekonuje Marcin Olczak, dyrektor departamentu ryzyk kredytowych w Marsh Polska.
Tymczasem,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta