Planowanie, przygotowanie i wyliczenia to podstawa
W umowie z najemcą warto jest zawrzeć np. klauzule możliwości podnajmu lokalu.
Wynajem biura, lokalu i związane z tym opłaty to istotny koszt bieżący dla firmy. Dlatego optymalizacja opłat i odpowiednie dobranie biura czy lokalu do profilu spółki oraz potrzeb rynkowych zdecyduje, czy będzie to kolejny koszt, czy też inwestycja w rozwój biznesu. Utrzymanie tych kosztów pod kontrolą może być wyzwaniem. Dlatego firmy muszą ciąć koszty, ale często umyka im to, co składa się na utrzymanie biura czy lokalu. Istnieje kilka sposobów na obniżenie kosztów wynajmu powierzchni biurowej lub usługowej.
Lokal to nie tylko koszt, który pojawi się w biznesplanie. Trzeba również wyliczyć, ile biznesu „da” firmie ta konkretna przestrzeń. Na przykład w przypadku biura można wyliczyć, ilu maksymalnie pracowników można ulokować w danym biurze i jaki wygenerują dla firmy przychód miesięcznie.
Porównanie
Jeśli chcemy porównać i dokonać analizy różnych rodzajów lokali i ich kosztów „ukrytych”, bardzo pomocny a wręcz nieodzowny, jest specjalny Excel do analizy ofert lokali. Tutaj wpisujemy i porównujemy bardzo szczegółowo każdy koszt np.:
okres najmu, powierzchnia magazynowa, powierzchnia biurowa, liczba pokoi, czynsz, czynsz za dodatkowy magazyn, wakacje czynszowe, koszty eksploatacyjne, sprzątanie biura, druk (papier, tusz,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta