Jak uzyskać zaświadczenie
Zaświadczenia są niezbędnymi dokumentami do potwierdzenia statusu prawnego czy faktycznego określonego podmiotu. Procedura wydania zaświadczeń jest mocno uproszczona i odformalizowana z uwagi na szeroki krąg podmiotów, które mogą się o nie starać.
Podstawowe wymagania procedury uzyskiwania zaświadczenia są uregulowane w Kodeksie postępowania administracyjnego. Jest mało przepisów regulujących to postępowanie oraz są one mało sformalizowane.
Czym jest zatem zaświadczenie w świetle procedury administracyjnej?
Po prostu dowód
Zaświadczenie samo w sobie stanowi czynność faktyczną (materialno-techniczną) organu administracji. Stanowi ono dokument urzędowy, sporządzony w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania. Stanowi dowód tego, co zostało w nim urzędowo stwierdzone. Jednocześnie zaświadczenie nie jest aktem administracyjnym, jak ma to miejsce w przypadku decyzji administracyjnej. Jest to potwierdzenie pewnego stanu rzeczy, urzędowa informacja o stanie prawnym lub faktycznym w danym czasie (chwili). Potwierdza pewien stan rzeczy istniejący w dniu jego wydania. Inaczej mówiąc zaświadczenie jest pochodną istniejących faktów lub stanu prawnego, wobec czego wraz z ich zmianą zaświadczenie staje się nieaktualne i może być wydane nowe, odpowiadające aktualnemu stanowi prawnemu lub aktualnym faktom. W przypadkach, o których mowa w art. 217 § 2 pkt 2 K.p.a, organ administracji publicznej obowiązany jest wydać zaświadczenie, gdy chodzi o potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez ten organ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta