Domowe zacisze nie chroni przed mobbingiem
Wprowadzając pracą zdalną należy zweryfikować również firmowe procedury dotyczące przeciwdziałania mobbingowi. Powinny one być możliwe do zastosowania w trybie home office bądź przy pracy hybrydowej.
Choć temat pracy zdalnej jest przedmiotem dyskusji już od wielu miesięcy, to w ostatnim czasie przybrał stanowczo na sile. Wszystko za sprawą zbliżającego się terminu, w którym długo wyczekiwane przepisy dotyczące tej formy świadczenia pracy pojawią się w kodeksie pracy. Każdy pracodawca, którego pracownicy pracują zdalnie, powinien zająć się kwestią ponoszenia kosztów pracy zdalnej, ergonomii miejsca pracy i ochrony danych osobowych, podjąć decyzję o niezbędnych wydatkach, a także ustalić zasady komunikacji z pracownikiem zdalnym i potwierdzania jego faktycznej dyspozycyjności w czasie pracy.
Rozpatrując różne aspekty dotyczące pracy zdalnej czy pracy hybrydowej – która dla wielu pracowników jest aktualnie bardziej powszechna niż praca z biura – nie można jednak zapominać, że każdy pracownik ma prawo do miejsca pracy (w szerszym rozumieniu niż tylko miejsce wykonywania pracy) wolnego od nielegalnej presji, dyskryminacji i mobbingu, gdzie jego dobra osobiste nie będą naruszane.
Nękanie lub zastraszanie
Zgodnie z definicją zawartą w art. 943 k.p. mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu go, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie, izolowanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta