Sztuczna inteligencja w zatrudnieniu to też ryzyka
Nieumiejętne korzystanie z systemów SI w procesach zatrudnienia może prowadzić do naruszania danych osobowych, dyskryminacji pracowników czy utraty elastyczności w procesie zarządzania.
Wedle badań Think Tanku Parlamentu Europejskiego szacowany wzrost wydajności pracy do 2035 r. związany ze sztuczną inteligencją (SI) wyniesie od 11 do 37 proc. Pomimo korzyści płynących z zastosowania SI, w akcie o sztucznej inteligencji wskazano, że ich użycie w obszarze zatrudnienia lub zarządzania pracownikami należy uznać za obarczone wysokim ryzykiem. Na jakie zagrożenia powinien przygotować się pracodawca chcący wykorzystać systemy SI przy zarządzaniu pracownikami?
Od rekrutacji do zwolnienia
Z samego projektu rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji wynika, że systemy sztucznej inteligencji wykorzystywane w obszarze zatrudnienia, zarządzania pracownikami i dostępu do samozatrudnienia, w szczególności do rekrutacji i wyboru kandydatów, do podejmowania decyzji o awansie i rozwiązaniu stosunku pracy oraz do przydzielania zadań, monitorowania lub oceny osób pozostających w stosunkach pracy, należy klasyfikować jako systemy wysokiego ryzyka, ponieważ systemy te mogą w znacznym stopniu wpływać na przyszłe perspektywy zawodowe i źródła utrzymania tych osób.
Kolejno należy wskazać, że w całym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta