Wodór jest dla lotnictwa paliwem przyszłości
Transport lotniczy jako część komunikacji miejskiej, użycie sztucznej inteligencji i nowych paliw oraz geopolityczna presja na zbrojenia – tak Bruno Even, prezes Airbus Helicopters Polska, opisuje najważniejsze trendy w swojej branży.
Jak ważne jest dla Airbus Helicopters jego centrum badań i rozwoju w Polsce?
To widać po tempie, w jakim się rozwija, i po tym, w jakich programach bierze udział. Otworzyliśmy je w 2015 r. Dziś pracuje tam ponad 150 inżynierów i informatyków. Jest motywacja, odpowiednie środki i pełne kompetencje. W ciągu najbliższych lat zamierzamy rozwinąć w nim zatrudnienie do 250 osób. Dla Airbus Helicopters Polska to ważny ośrodek badawczy. Kolejnym jest centrum testowe, które otworzyliśmy w maju. Tam na początku najważniejszym zadaniem będą prace nad skrzyniami biegów. W przemyśle lotniczym ważne jest nie tylko projektowanie, ale i praca nad funkcjonowaniem sprzętu.
Współpracujemy z Politechniką Łódzką. Dzięki temu mamy wsparcie ze strony specjalistów o wysokich kwalifikacjach. Wszyscy oni są zaangażowani w nasze programy rozwojowe i pracują nad komponentami najbardziej zaawansowanych helikopterów. Mamy program nazwany DisruptiveLab, gdzie trwają prace nad zmniejszeniem emisji. Pierwszy helikopter z tej serii poleciał już w styczniu 2023 r. To maszyna napakowana innowacjami, w której zużycie paliwa ograniczone zostało o 40–50 proc. w porównaniu z tymi, które są eksploatowane teraz. Część komponentów do niej została...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta