Producenci słodyczy boją się werdyktu WHO
Za tydzień Światowa Organizacja Zdrowia ujawni nowe badania dotyczące aspartamu. Wytwórcy żywności czekają z niepokojem, bo może to mieć ważne znaczenie dla rynku.
W Polsce sprzedaż aspartamu jest warta już 70 mln zł i rośnie dwucyfrowo. To wynik mody na unikanie cukru, ale tak, by nie pozbawiać konsumentów słodkiego smaku produktów. Producenci napojów, a także innej słodzonej żywności z niepokojem czekają więc na publikację Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). 14 lipca WHO razem z Agencją Badań nad Rakiem (IARC) opublikują wyniki badań dotyczących aspartamu i – jak doniosła Agencja Reutera – prawdopodobnie wpiszą ten słodzik na listę substancji potencjalnie rakotwórczych.
Dwucyfrowy apetyt
Rynek słodzików rośnie błyskawicznie, w tempie dwucyfrowym, dzięki modzie na zdrowy tryb życia i unikanie cukru. Jak obliczył NielsenIQ, ilość substancji słodzących bez cukru, sprzedanych na polskim rynku, wzrosła o 11,2 proc. w ciągu 12 miesięcy (liczonych do maja 2023 r.) w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Wartość sprzedaży skoczyła o 13 proc.
Polscy konsumenci i producenci kupili w tym czasie 2,8 tys. ton różnego rodzaju słodzików. Analitycy Euromonitor International obliczają, że w tym roku ilość samego aspartamu zużywanego w Polsce przekroczy 320 ton.
I właśnie z powodu dużego zapotrzebowania na substancje słodzące producenci żywności z niepokojem śledzą prace...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta