Niewykorzystana instytucja biegłego w zamówieniach publicznych
Skorzystanie z usługi doradcy na etapie planowania realizacji zamówienia i sporządzania dokumentacji projektowej może przyczynić się m.in. do zmniejszenia kosztów, zwiększenia jakości oraz zapewnienia sprawnego i terminowego przebiegu realizacji inwestycji.
Analizując przebieg i organizację postępowań o udzielenie zamówień publicznych, jak również powstałe na skutek błędów zamawiających orzecznictwo KIO, daje się zauważyć, iż w wielu przypadkach zamawiający mogli usprawnić, przyspieszyć prowadzone postępowania i uniknąć negatywnych konsekwencji w postaci uwzględnienia odwołań wykonawców, gdyby skorzystali w odpowiednim czasie z fachowej pomocy.
Chodzi tutaj o zapomnianą przez zamawiających, niewykorzystaną instytucję biegłego, uregulowaną obecnie w art. 55 ust. 4 Prawa zamówień publicznych. Zamawiający sprawnie powołują komisje przetargowe, często stałe do obsługi wszystkich prowadzonych przez siebie postępowań. Praktyka w zakresie ich powoływania zależy przede wszystkim od wielkości i doświadczenia podmiotu, jakim jest dana jednostka samorządu terytorialnego. Wiedzą o tym, że komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego do dokonywania powierzonych przez niego czynności w postępowaniu czy związanych z jego przygotowaniem.
Fachowe wsparcie
Zamawiający zapominają jednak, iż jeżeli dokonanie czynności związanej/związanych z przygotowaniem czy przeprowadzeniem postępowania wymaga wiadomości specjalnych, kierownik takiej jednostki może powołać biegłego. Co więcej, biorąc pod uwagę sposób prowadzenia postępowań przez niektórych zamawiających, w pewnych przypadkach kierownicy takich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta