Polacy zapowiadają, że będą oszczędzać nawet na prezentach
Część zakupów świątecznych Polacy zrobią online, a część stacjonarnie. Wciąż większość konsumentów w tym okresie wskazuje jednak na inflację i wymuszone przez nią oszczędności jako ograniczenia nawet w tym specjalnym okresie.
Niemal 60 proc. konsumentów zapowiada, że zakupy świąteczne chce zrobić zarówno online, jak i stacjonarnie – wynika z badania UCE Reseach i Grupy Blix, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. 21 proc. zapowiada skupienie się na sklepach internetowych, co oznacza spadek r./r. o 3 pkt proc. Z kolei głównie w kanale stacjonarnym chce kupować 17,4 proc.
Listopad i grudzień to dla wielu sektorów handlu absolutnie kluczowy okres w roku. Jak już pisaliśmy, w dobrach trwałych te miesiące odpowiadają za ok. 22 proc. sprzedaży rocznej. Nie jest zaskoczeniem, jakie sektory właśnie teraz pracują pełną parą. Niemal 70 proc. konsumentów chce kupować na prezent kosmetyki, ponad 60 proc. – zabawki, a niemal co drugi – słodycze. Co trzeci badany wskazuje takie pozycje, jak perfumy czy ubrania.
Szczyt zakupów
– Większość ankietowanych planuje przygotować prezenty dla czterech–pięciu osób. Może to wynikać z różnych czynników, jak wielkość rodziny, liczba przyjaciół czy tradycje. Z drugiej strony odsetek osób, które planują przygotować prezenty dla więcej niż dziesięciu osób, wzrósł z 13 proc. do 18,1 proc. –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta