Umowa ramowa – jak określić warunki współpracy z kontrahentem?
Argumentem przemawiającym za zawarciem umowy ramowej jest organizacja procesu zawierania kolejnych umów pomiędzy kontrahentami – w tym umów podobnego rodzaju. Jakie elementy powinny znaleźć się w takiej umowie?
Umowa ramowa jest często spotykana w obrocie gospodarczym – to rodzaj umowy, w której określa się ogólne zasady współpracy pomiędzy kontrahentami – stronami kontraktu. Definicję umowy ramowej znajdziemy w ustawie prawo zamówień publicznych. Jednak w prawie cywilnym umowa ta nie została zdefiniowana. Stanowi więc rodzaj umowy nienazwanej, w oparciu o którą kontrahenci mogą samodzielnie określać zakres, przedmiot i czas realizacji danej umowy. Stąd też umowa ramowa jest często oznaczana jako umowa o współpracy, albowiem jej celem jest zrealizowanie więcej niż jednego zlecenia, ale na podobnych lub nawet takich samych zasadach.
Zastosowanie umowy ramowej w biznesie
Umowa ramowa stanowi rodzaj porozumienia – ustala w szczególności warunki i zasady poszczególnych kontraktów, które mają obowiązywać w określonym czasie. Umowa ramowa jest przede wszystkim wytyczną dla poszczególnych zleceń, lub dla kolejnych transakcji pomiędzy tymi samymi podmiotami. Taki rodzaj umowy jest także niezwykle korzystny, gdy jedna ze stron przewiduje potrzebę nabywania powtarzających się produktów lub usług, jednak nie może określić dokładnych ilości lub też terminów ich zamówień.
Wobec dość powszechnego zastosowania umów ramowych pomiędzy przedsiębiorcami umowa ramowa wyraża z jednej strony wolę współpracy stron, jak i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta