Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Klienci uciekają z centrów. Najpierw pandemia, teraz e-zakupy

03 lutego 2025 | Ekonomia i rynek | Piotr Mazurkiewicz
źródło: Rzeczpospolita

W 2024 r. liczba wizyt w centrach handlowych spadła o 3,5 proc., co pokazuje, że Polacy nadal mocno ograniczali wydatki konsumpcyjne.

Ruch w centrach handlowych w ujęciu kwartalnym wzrósł jedynie w drugim, ale za to o 10 proc. Wiele o kondycji polskiego handlu mówi spadek ruchu w czwartym kwartale, i to o 8,8 proc. – wynika z danych firmy Proxi.Cloud, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Dane powstały w oparciu o analizę ruchu 1,5 mln osób z wykorzystaniem ich telefonów komórkowych. Sprawdzano frekwencję w 710 obiektach.

Ruch wciąż spada

– Niewielki spadek można tłumaczyć zmianą przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. korzystaniem z platform e-commerce. Innym potencjalnym wytłumaczeniem może być ogólny spadek konsumpcji lub rozwój asortymentu dyskontów oraz wielkopowierzchniowych sklepów sieci spożywczych – mówi Mateusz Nowak, Proxi.Cloud.

Operatorzy centrów również ostrożnie podchodzą do podsumowań. – Z danych PRCH Footfall Density Index wynika, że w okresie styczeń–październik 2024 r. odwiedzalność centrów, badana przez nowoczesne systemy kamer z dokładnością ponad 95 proc., była taka sama jak w 2023 r. Dane PRCH Turnover Index wskazują, że obroty najemców...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13091

Wydanie: 13091

Spis treści
Zamów abonament