Klienci uciekają z centrów. Najpierw pandemia, teraz e-zakupy
W 2024 r. liczba wizyt w centrach handlowych spadła o 3,5 proc., co pokazuje, że Polacy nadal mocno ograniczali wydatki konsumpcyjne.
Ruch w centrach handlowych w ujęciu kwartalnym wzrósł jedynie w drugim, ale za to o 10 proc. Wiele o kondycji polskiego handlu mówi spadek ruchu w czwartym kwartale, i to o 8,8 proc. – wynika z danych firmy Proxi.Cloud, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Dane powstały w oparciu o analizę ruchu 1,5 mln osób z wykorzystaniem ich telefonów komórkowych. Sprawdzano frekwencję w 710 obiektach.
Ruch wciąż spada
– Niewielki spadek można tłumaczyć zmianą przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. korzystaniem z platform e-commerce. Innym potencjalnym wytłumaczeniem może być ogólny spadek konsumpcji lub rozwój asortymentu dyskontów oraz wielkopowierzchniowych sklepów sieci spożywczych – mówi Mateusz Nowak, Proxi.Cloud.
Operatorzy centrów również ostrożnie podchodzą do podsumowań. – Z danych PRCH Footfall Density Index wynika, że w okresie styczeń–październik 2024 r. odwiedzalność centrów, badana przez nowoczesne systemy kamer z dokładnością ponad 95 proc., była taka sama jak w 2023 r. Dane PRCH Turnover Index wskazują, że obroty najemców...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta