Dlaczego PPP przegrywa z zamówieniami publicznymi
Zdecydowana większość zamawiających publicznych nigdy w praktyce nie stosowała przepisów ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, dotyczy to zarówno samorządu terytorialnego, jak i administracji centralnej.
partner, Andersen w Polsce
associate, Andersen w Polsce
Podmioty sektora publicznego, wydatkując środki na zaspokojenie swoich potrzeb, w szczególności w zakresie robót budowlanych lub usług (np. komunalnych), dysponują konkurencyjnymi mechanizmami pozwalającymi na realizację zadań. W szczególności zwrócić należy uwagę na dwa tryby postępowań prowadzonych na podstawie ustawy – Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. (dalej: PZP) oraz ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z dnia 19 grudnia 2008 r. (dalej: PPP).
Pomimo braku preferencji co do stosowanych trybów podmioty wydatkujące środki publiczne w zdecydowanej większości decydują się na realizację swoich inwestycji i zamierzeń w ramach rynku zamówień publicznych, całkowicie wręcz pomijając możliwość wdrażania projektów w ramach PPP. Aby lepiej zobrazować skalę tego zagadnienia, wystarczy zapoznać się z danymi opublikowanymi w ramach raportu opracowanego przez Centralną Rządową Jednostkę ds. PPP w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczącego rynku PPP od roku 2009 do III kw. 2024. Przykładowo w 2023 r. łącznie w ramach PPP zawarto 8 umów, zaś do końca III kw. 2024 r. umów takich zawarto 15. Analiza wcześniejszych lat pokazuje tylko, że suma ta w zależności od roku waha się od 2 umów w 2009 r. do rekordowych 23 umów w roku 2015. Odnosząc się do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta