Most powietrzny Alaska–Syberia
W czasie II wojny światowej, gdy Związek Radziecki stał się sojusznikiem aliantów przeciwko III Rzeszy, uruchomiono gigantyczny projekt ALSIB w celu dostarczenia z Alaski do ZSRR amerykańskich samolotów przeznaczonych na front.
Podróżując w latach gorbaczowowskiej pieriestrojki po odległych zakątkach Syberii, kilkakrotnie natknąłem się na najbardziej ściśle tajną operację dostawy z Alaski do ZSRR samolotów przeznaczonych na front. Gigantyczny projekt ALSIB, jakiego nie znała jeszcze historia awiacji, firmował Stalin. Biegnąca przez pół świata powietrzna trasa, którą falami przelatywały amerykańskie myśliwce, bombowce i maszyny transportowe, ujrzała światło dzienne dopiero w czasie politycznej odwilży.
Pomoc w ramach umowy Lend-Lease Act
Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich zaledwie w ciągu kilku miesięcy od napaści armii Hitlera poniósł bezprzykładną klęskę, olbrzymie straty, zarówno w ludziach, jak i w sprzęcie wojskowym. Latem 1941 r. Stalin napisał do brytyjskiego premiera Winstona Churchilla: „to śmiertelne niebezpieczeństwo, jakie nad nami zawisło, może być powstrzymane przez natychmiastowe dostawy uzbrojenia dla naszego kraju”. Już w końcu września na moskiewskiej konferencji trzech mocarstw antyhitlerowskiej koalicji Amerykanie postanowili w ramach umowy Lend-Lease Act (pożyczki-dzierżawy) dostarczyć Rosji, sfinansowane z podatków pochodzących od społeczeństwa amerykańskiego, materiały wojenne. Podobne dostawy na łączną sumę 50 miliardów ówczesnych dolarów (dzisiaj ok. 760 miliardów),...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta