Sukces w świetle witraży
Wystawa o krakowskich twórcach witraży może i jest skromna, ale serwuje pasjonującą opowieść, która w tle ma wielkie wystawy światowe, mariaż przemysłu i sztuki, odrodzenie rzemiosła i międzynarodowe triumfy polskich artystów.
Sławione w poezji „stubarwne winiety”, okna „podobne do świetlanych obrazów ujrzanych w widzeniach” współgrały z wyobraźnią młodopolskich artystów. Witraże projektowało wielu z nich, ze Stanisławem Wyspiańskim i Józefem Mehofferem na czele. Ale ten liryczny zachwyt miał również całkiem praktyczne konsekwencje w postaci dynamicznego rozwoju polskiej sztuki użytkowej, wzornictwa i przedsiębiorczości. W Muzeum Archidiecezji Warszawskiej kończy się właśnie wystawa „Światłem malowanie” poświęcona dziełu Krakowskiego Zakładu Witrażów, Oszkleń Artystycznych i Mozaiki S.G. Żeleński (brat słynnego Boya), mieszczącego się w budynku przy al. Krasińskiego 23 w Krakowie, dziś już jako Pracownia i Muzeum. Wystawa przedstawia fragment polskiej kultury, w którym nowoczesne idee dotyczące podniesienia rangi sztuki użytkowej łączą się z historią wyjątkowej rodziny, w czasach nadziei, wojen, sukcesu i porażki.
Pokazano na niej wybrane i opracowane przez znawczynię witraży, kuratorkę Danutę Czapczyńską-Kleszczyńską projekty, dokumentację fotograficzną, a także ponad 20 witraży lub ich fragmentów zachowanych w zbiorach prywatnych albo pozostawionych w fabryce z powodu niewielkiego uszkodzenia. Znajdziemy tu np. Orła Zygmuntowskiego, medalion wymontowany z okna nad wejściem do klasztoru Zmartwychwstańców przy Łobzowskiej. Mieniąca się kolorami wierzba pojawia się jako zwiastun „Wiosny”...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
