Artysta wśród kwitnących żonkili
Sława Davida Hockneya działa z magnetyczną siłą. Od pierwszego więc dnia jego wystawa w Paryżu ściąga tłumy, a jedno z przypomnianych przesłań Brytyjczyka brzmi: Pamiętaj, nie można zbyt długo patrzeć w słońce ani w śmierć.
Ponad 400 dzieł tego jednego z najwybitniejszych artystów współczesnych zajmuje 11 galerii na czterech kondygnacjach Fondation Louis Vuitton w Paryżu. To największa z dotychczasowych wystaw Brytyjczyka, a zebrane na niej prace reprezentują wszystkie media: obrazy olejne i malowane akrylami, rysunki ołówkiem i węglem, prace cyfrowe, tworzone iPhone’em i iPadem, instalacje wideo, pochodzące ze światowych kolekcji i studia artysty. Hockney angażował się osobiście w ich wybór i szczegóły aranżacji. Przygotowania do pokazu w Fondation Louis Vuitton zaczęły się przed dwoma laty. W publicznych wypowiedziach David Hockney nie kryje wzruszenia, mówiąc, że nie spodziewał się, że będzie na otwarciu paryskiego pokazu.
87-letni artysta na jednym z najnowszych autoportretów namalował siebie w ogrodzie pełnym kwitnących wiosennych żonkili. W słonecznie żółtych okularach, z nieodłącznym papierosem, w typowym dla siebie tweedowym garniturze trzyma na kolanach płótno i maluje tę samą scenę, na którą teraz patrzą widzowie. Ma świadomość, że czas płynie i może to być jego pożegnalne spotkanie z publicznością. Na autoportrecie w klapie marynarki nosi plakietkę z napisem „Koniec dominacji już wkrótce”, na co jednak patrzy z dystansem i wciąż pracuje po cztery-sześć godzin dziennie, a w swoim autoportrecie skupia się na radości tworzenia....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)


