Pozacenowe kryteria w zamówieniach publicznych jako sposób wyboru najkorzystniejszej oferty
Zamawiający | Cena przestała być już wyłącznym wyznacznikiem najkorzystniejszej oferty
Jeszcze niedawno cena była niemal jedynym wyznacznikiem „najkorzystniejszej oferty” w zamówieniach publicznych. Dziś coraz częściej liczy się coś więcej: jakość, odpowiedzialność społeczna i troska o środowisko. Przepisy i rosnąca świadomość zamawiających sprawiają, że kryteria pozacenowe stają się standardem – nie modą.
Jeszcze kilka lat temu wybór najkorzystniejszej oferty w zamówieniach publicznych był w przeważającej mierze determinowany jednym kryterium: ceną. Zamawiający kierowali się przekonaniem, że maksymalna oszczędność na cenie zawsze oznacza racjonalne wydatkowanie środków publicznych. Również prawo pozwalało na stosowanie ceny jako jedynego kryterium wyboru ofert. W praktyce konsekwencje tego podejścia mogły być jednak również negatywne – niska cena mogła oznaczać niską jakość towarów lub usług nabywanych przez zamawiających publicznych, a w konsekwencji również brak stabilności zatrudnienia oraz niską motywację pracowników, którzy wykonywali usługi, np. w zakresie utrzymania czystości czy też ochrony obiektów publicznych. W skrajnych przypadkach opieranie się jedynie na kryterium najniższej ceny mogło prowadzić nawet do bankructwa wykonawców lub problemów z utrzymaniem infrastruktury.
Punktem zwrotnym była...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)