Nowy standard jest, ale co z praktyką
Analiza | Waloryzacja wynagrodzenia już na dobre zadomowiła się w zamówieniach publicznych
Waloryzacja wynagrodzenia na dobre już zadomowiła się w zamówieniach publicznych. Czy jednak na pewno potrafimy się nią posługiwać? Poniżej odnoszę się do aspektów waloryzacji o największym znaczeniu praktycznym.
Do czego służy waloryzacja?
Nowa ustawa – Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiających obowiązek uwzględniania klauzul waloryzacyjnych w projektach wszystkich umów, które mają być zawarte na okres przekraczający 6 miesięcy (art. 439 PZP). To oczywiście nie jest kolejny formalizm w zamówieniach publicznych, sztuka dla sztuki, ale obowiązek mający określony cel praktyczny.
Celem tym jest zapewnienie utrzymania ekwiwalentności świadczeń obu stron w całym okresie realizacji umowy po to, by wykonawcy nie musieli uwzględniać rezerwy na ryzyko inflacyjne w cenie oferty i mogli konkurować ceną na dzień złożenia oferty. Taka interpretacja art. 439 PZP jest oczywista przy uwzględnieniu zasady efektywności (art. 17 ust. 1 PZP). Oczywiście waloryzacja pozwala też unikać pokrzywdzenia wykonawców.
Prowokowanie wykonawców do uwzględniania rezerwy na ryzyko inflacyjne prowadzi do dwóch niekorzystnych konsekwencji. Jeżeli wykonawcy uwzględniają rezerwę na ryzyko inflacyjne w cenie oferty, wówczas każdy wykonawca...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)