Zakup leków na receptę w aptece internetowej – wyrok TSUE
Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, czy regulacje dyrektywy lekowej (2001/83/WE) w zakresie ograniczeń reklamowych mają zastosowanie do akcji promocyjnych, w tym do stosowania gratyfikacji za zakup leków na receptę.
W czasach łatwego dostępu do leków w okolicznościach wolnego rynku, jego uczestnicy wymyślają coraz to nowe formy reklamy. Mają one umożliwić dotarcie do konsumentów bez naruszenia przepisów regulujących reklamę leków. Nierzadko reklamowanie leków jest powiązane z reklamowaniem aptek, które je sprzedają (w Polsce całkowicie zakazanym). Oba te wątki niejako „spotkały się” za sprawą niedawnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie Apothekerkammer Nordrhein przeciwko DocMorris NV (C-517/23).
1. Jakie akcje marketingowe zostały zakwestionowane?
DocMorris NV, spółka posiadającą aptekę wysyłkową w Niderlandach, aktywnie prowadziła kampanie reklamowe dotyczące zakupu leków na receptę kierowane do pacjentów niemieckich. W ramach akcji marketingowych oferowano m.in.:
∑ gratyfikacje w wysokości od 2,50 euro do 20 euro na receptę w zamian za przesłanie recepty i skorzystanie z usługi weryfikacji interakcji leku z innymi lekami;
∑ program poleceń, zgodnie z którym, przesłanie recepty w wyniku polecenia skutkowało otrzymaniem przez klienta bonu o wartości ok. 150 euro na pobyt w hotelu lub ofertę przystąpienia do niemieckiego automobilklubu, natomiast osoba korzystająca z polecenia otrzymywała bon zakupowy na kwotę 5 euro na zamówienie leków OTC (bez recepty), produktów zdrowotnych i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)