Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni
Specjaliści wskazują, że za takim rozwiązaniem przemawia wiele argumentów natury zdrowotnej, społecznej i prawnej. Ostatecznie, czy taki całkowity zakaz, dotyczący także reklamy i promocji piwa, zostanie uwzględniony, zdecydują parlamentarzyści w trakcie prac legislacyjnych.
W debacie publicznej oni, a przede wszystkim eksperci oraz organizacje pozarządowe, mówią jednym głosem, jasno wskazując, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości w zakresie reklamy alkoholu wymaga nowelizacji. Wydaje się, że i nasze społeczeństwo dojrzało już do tego, aby obejść się bez reklam alkoholu. Wskazują na to zarówno wyniki badań opinii publicznej, w myśl których ponad połowa (51 proc.) Polaków opowiedziała się za całkowitym zakazem reklamowania alkoholu w naszym kraju (badanie IBRiS z listopada 2024 r.) oraz składane w tej sprawie do Sejmu petycje (48 tys. podpisów pod tą złożoną do Sejmu w lutym 2024 r. przez Olgę Legosz). Również organizacje międzynarodowe (m.in. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD w raporcie z 4 lutego 2025 r.) postulują całkowity zakaz reklamy alkoholu oraz promocji przez producentów trunków wyskokowych przy wydarzeniach sportowych.
Problematyczne „zero procent”
Ponadto, jak wynika z przeprowadzonego przez IBRiS w marcu br. badania, nasi rodacy mają problem z odróżnieniem piw alkoholowych od tych „zero procent”. Połowa z nich chce zakazu reklamy dla tego typu napojów. Odróżnienie napojów bezalkoholowych od ich alkoholowych odpowiedników sprawia polskim konsumentom trudność. Co trzeciej osobie, która w roku poprzedzającym badanie kupowała napoje bezalkoholowe,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
