Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni

06 czerwca 2025 | Ekonomia i rynek | Artur Osiecki
Uczestnicy debaty pt. „Promocja alkoholu a świadomość społeczna: czy czas na zmiany?” dyskutowali o zakazie reklamy napojów alkoholowych, w tym piwa, w przestrzeni publicznej
autor zdjęcia: rp.pl
źródło: Rzeczpospolita
Uczestnicy debaty pt. „Promocja alkoholu a świadomość społeczna: czy czas na zmiany?” dyskutowali o zakazie reklamy napojów alkoholowych, w tym piwa, w przestrzeni publicznej

Specjaliści wskazują, że za takim rozwiązaniem przemawia wiele argumentów natury zdrowotnej, społecznej i prawnej. Ostatecznie, czy taki całkowity zakaz, dotyczący także reklamy i promocji piwa, zostanie uwzględniony, zdecydują parlamentarzyści w trakcie prac legislacyjnych.

W debacie publicznej oni, a przede wszystkim eksperci oraz organizacje pozarządowe, mówią jednym głosem, jasno wskazując, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości w zakresie reklamy alkoholu wymaga nowelizacji. Wydaje się, że i nasze społeczeństwo dojrzało już do tego, aby obejść się bez reklam alkoholu. Wskazują na to zarówno wyniki badań opinii publicznej, w myśl których ponad połowa (51 proc.) Polaków opowiedziała się za całkowitym zakazem reklamowania alkoholu w naszym kraju (badanie IBRiS z listopada 2024 r.) oraz składane w tej sprawie do Sejmu petycje (48 tys. podpisów pod tą złożoną do Sejmu w lutym 2024 r. przez Olgę Legosz). Również organizacje międzynarodowe (m.in. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD w raporcie z 4 lutego 2025 r.) postulują całkowity zakaz reklamy alkoholu oraz promocji przez producentów trunków wyskokowych przy wydarzeniach sportowych.

Problematyczne „zero procent”

Ponadto, jak wynika z przeprowadzonego przez IBRiS w marcu br. badania, nasi rodacy mają problem z odróżnieniem piw alkoholowych od tych „zero procent”. Połowa z nich chce zakazu reklamy dla tego typu napojów. Odróżnienie napojów bezalkoholowych od ich alkoholowych odpowiedników sprawia polskim konsumentom trudność. Co trzeciej osobie, która w roku poprzedzającym badanie kupowała napoje bezalkoholowe,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13194

Wydanie: 13194

Spis treści

Gość „Rzeczpospolitej”

Zamów abonament