Sądy i organy podatkowe coraz częściej powołują się na wytyczne OECD
Wytyczne OECD, choć formalnie nie są w Polsce źródłem prawa, w praktyce traktowane są już niemal jak wiążące przepisy.
specjalista ds. cen transferowych w Kancelarii Sendero Tax & Legal
Organy podatkowe, sądy administracyjne i sami podatnicy odwołują się bowiem do nich coraz częściej przy ustalaniu cen transakcji. Czy zatem wytyczne OECD to jedynie zbiór zaleceń, czy już de facto obowiązujące prawo? Analiza aktualnych przepisów i orzecznictwa rzuca nowe światło na tę kwestię.
Regulacje krajowe
W pierwszej kolejności należy podkreślić znaczenie art. 11j ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT (odpowiednio o PIT). Zgodnie z nimi, delegując na odpowiedniego ministra kompetencję do wydania właściwego rozporządzenia, o którym mowa w powyższych przepisach, zastrzeżono, że rozporządzenie to ma zostać wydane, „mając na uwadze zapewnienie prawidłowości weryfikacji cen transferowych dokonywanej przez podatników i organy podatkowe oraz uwzględniając wytyczne Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz administracji podatkowych”. Tego typu delegacja ustawowa nakazuje więc ministrowi uwzględnić wytyczne OECD. Nie czyni ona zatem z tychże wytycznych źródła prawa w Polsce, ale wskazuje na nie jako na materiał, który ma zostać przez ministra uwzględniony. W orzecznictwie podkreśla się więc, że rozwiązania zawarte w wytycznych OECD powinny być traktowane przez podatników i organy podatkowe (kontrolne) jako...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)