Wyższa akcyza uderzy w rynek hybryd
Fiskus chce zabrać ulgę podatkową na miękkie hybrydy. Takie auta to aż jedna czwarta rynku nowych samochodów. Ich ceny mogą wzrosnąć.
Już tylko niewiele ponad dwa tygodnie dzielą polską branżę motoryzacyjną od decyzji, która może wpłynąć na kształtowanie się cen nowych samochodów, a w konsekwencji na kondycję mocno osłabionego rynku. 9 października 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny wypowie się w sprawie akcyzy dla tzw. miękkich hybryd (MHEW – Mild Hybrid Electric Vehicle).
Jeśli NSA stanie po stronie fiskusa domagającego się większego podatku od tego rodzaju aut, duża część sprzedawanych w kraju nowych samochodów podrożeje. Jeśli natomiast opowie się po stronie firm importujących pojazdy – ceny powinny się ustabilizować, a sprzedający unikną zapłaty danin, mogących iść w setki milionów złotych. Z ulgą odetchną także właściciele autokomisów, do których urzędy skarbowe już wystąpiły o zapłatę zaległego podatku wraz z odsetkami. – Skarbówka może teraz wszcząć postępowania dotyczące zaległości sprzed kilku lat i domagać się dodatkowo odsetek. W sumie kwot sięgających setek tysięcy złotych, które nagle trzeba zapłacić. Stawia nas to w stanie permanentnej niepewności – mówi Andrzej Pioch, właściciel komisu samochodowego ze Słupska.
Coraz bardziej palący...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
