Wstrząs w e-handlu. Tak boty „kradną” klientów
AI odbierze sklepom internetowym nawet 70 proc. dotychczasowego ruchu – alarmują eksperci. Szukający produktów coraz rzadziej klikają w linki w wyszukiwarce, wolą ChatGPT czy Gemini.
W internecie nastała nowa era, którą już określa się mianem „zero-click”. Czasy, w których internauci polegali na wynikach wyszukiwarek przechodzą do historii, a pałeczkę przejmują popularne chatboty – to one stają się teraz głównymi dostawcami informacji o markach, firmach czy produktach. I to one mają coraz większy wpływ na to, jaki sklep czy towar zostanie nam zaoferowany.
– AI zmienia sposób, jak konsumenci podejmują decyzje zakupowe. Zamiast samodzielnie przeglądać wyniki wyszukiwania, otrzymują gotową rekomendację dopasowaną do ich potrzeb. W efekcie to algorytmy zaczynają decydować, które produkty i sklepy znajdą się w centrum uwagi – podkreśla Justyna Walo, z ITDS, firmy z branży IT, członkini branżowej izby AI Chamber.
Ta rewolucja bije w „tradycyjny” e-commerce. W firmie TrustMate.io twierdzą, że zmianę przetrwają tylko te podmioty, które zdobędą „zaufanie”… sztucznej inteligencji.
Nowa era w sieci
Fundamentalna zmiana sprowadza się do tego, że na znaczeniu traci pozycjonowanie pod wyszukiwarki (SEO), na rzecz strategii GEO (z ang. Generative Engine Optimization), czyli optymalizacji treści pod sztuczną inteligencję. Autorzy raportu „Widoczności e-commerce w erze AI”, który „Rzeczpospolita” poznała...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)