Jak Polacy zaciskają pasa przed świętami
Blisko połowa badanych deklaruje, że tegoroczne święta będą skromniejsze niż poprzednie. Handlowców niepokoi, że konsumenci zamierzają zaciskać pasa nie tylko przy wyborze prezentów, ale także planując wigilijne menu i rezygnując z zakupu alkoholu.
49,8 proc. respondentów zamierza w tym roku bardziej niż w zeszłym oszczędzać na świątecznych wydatkach, np. zakupach, prezentach, wyjazdach – wynika z badania firmy Shopfully, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.
36,6 proc. w tej grupie zamierza zmniejszyć wydatki na wszystkie kategorie, ale nieznacznie. 23,2 proc. chce mniej wydać na żywność, a 23 proc. – na alkohol. Co ciekawe, oszczędzanie na prezentach deklaruje jedynie 16,5 proc., więcej chce obciąć wydatki choćby na świąteczne wyjazdy.
Zdaniem ekspertów wyniki wskazują na wyraźną ostrożność finansową Polaków. – Rosnące koszty życia, utrzymująca się presja inflacyjna oraz podwyżki cen produktów codziennych i sezonowych powodują, że wielu konsumentów stara się racjonalizować wydatki, także te świąteczne. Święta pozostają ważnym wydarzeniem, jednak Polacy coraz częściej kontrolują budżet i szukają oszczędności – czy to poprzez tańsze prezenty,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
