Walenty - medialny święty
Walenty - medialny święty
ANDRZEJ TUREK
Dzisiaj radio i telewizja pełnią rolę dawnej ambony. Właśnie z tych miejsc przede wszystkim upowszechniane są wartości i normy, wzory zachowań, postacie, wytwory ludzkie, obrazy przeszłości i teraźniejszości oraz wizje przyszłości. Na mediach ciąży zatem dzisiaj wielka odpowiedzialność za treść i formę obecnej i przyszłej kultury.
Balzak wypowiedział trafny, choć niezbyt optymistyczny sąd, że dziennikarstwo jest religią współczesnych społeczeństw i - dodał sarkastycznie - jest w tym postęp, ponieważ kapłani nie są obowiązani wierzyć i lud też nie. Można się nie zgadzać z ideą "postępowości" sugerowaną przez francuskiego pisarza, trudno jednak odmówić mu przenikliwości spojrzenia na świat i trafności osądu roli mediów w życiu społecznym.
Wiek dwudziesty, a szczególnie ostatnie lata potwierdzają jego diagnozę. Żywym, wręcz spektakularnym, tego przykładem są popularne u nas walentynki - święto zakochanych. Święto to zostało wykreowane przez media w ciągu zaledwie kilku lat. Przedtem było nieznane. Z nagła pojawiło się i weszło - zdaje się już na trwałe - w nasz kulturowy krwiobieg. I jakoś to nikogo specjalnie nie dziwi. Walentynki zostały "podane do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta