Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kobieca specjalność

01 kwietnia 2000 | Plus Minus | JM
źródło: Nieznane

OPERA

Polski teatr nie lubi współczesnych kompozytorów

Kobieca specjalność

Elżbieta Sikora należy do tych kompozytorek, którymi zainteresował się polski teatr. Jej "Wykrywacza serc" wystawiła w 1995 r. Opera Narodowa.

FOT. JULIUSZ MULTARZYŃSKI

JACEK MARCZYŃSKI

Zapowiedziana na najbliższy tydzień prapremiera utworu Roxanny Panufnik w Operze Narodowej jest ważna niezależnie od jakości owego dzieła, czyli "The Music Programme". Oto polski teatr przypomina sobie o obowiązku wystawiania czy wręcz zamawiania utworów u współczesnych kompozytorów. Nie zmienia to faktu, że naszym dyrektorom wydaje się, iż w tym kraju opery potrafią pisać jedynie kobiety, no i oczywiście Krzysztof Penderecki.

To nieprawda, że opera jest sztuką minionych stuleci. Oczywiście arcydzieła Mozarta, Verdiego czy Wagnera cieszą się wciąż popularnością, a kolejne pokolenia widzów odkrywają ich urok. Ale teatr operowy na świecie chce opowiadać o sprawach bliskich współczesnemu widzowi. Co więcej, koniec XX wieku znacznie przybliżył skostniałą, jak sądzą niektórzy, konwencję opery do naszych czasów. W programie obecnego sezonu La Scali dominują dzieła XX-wieczne, nowojorska...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1976

Spis treści

Media, Internet

Zamów abonament