Malarze masowej wyobraźni
Malarze masowej wyobraźni
Panorama Racławicka
Podczas malowania "Racławic" między Styką a Kossakiem doszło do konfliktu. Obydwaj byli bardzo ambitni i obydwaj pretendowali do kierowania grupą malarzy. Spór dotyczył także sposobu przedstawienia bitwy racławickiej. Kossak chciał być wierny przekazom historycznym, a Styka pokazywać ideę wynikającą z wydarzeń. Świadectwem tych różnic w poglądach było ubranie Tadeusza Kościuszki. Tak naprawdę pod Racławicami nie miał on na sobie chłopskiej sukmany.
Oglądając "Panoramę Racławicką", nie myślimy o czasach, w których powstała. A panoramy były w XIX wieku tym, czym kino w wieku następnym. To dzieła ówczesnej kultury masowej upowszechniające wzory wysokiej sztuki. "Racławice" Jana Styki i Wojciecha Kossaka są, od strony artystycznej, jedną z najlepszych panoram, które powstały - mówi Elżbieta Górecka, komisarz wystawy "Panoramy Jana Styki i Wojciecha Kossaka".
Widok spod parasola
"Bitwę pod Racławicami" Styka i Kossak namalowali w latach 1893 - 1894, gdy kończył się złoty dla panoram wiek XIX. Kilkanaście miesięcy później bracia Lumi?re pokazali pierwsze sekwencje filmowe, które obwieściły narodziny kina. Odsunęło ono w cień cieszące się olbrzymim powodzeniem w XIX wieku statyczne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta