Jak należy korygować
Dokumenty ubezpieczeniowe - część pierwsza
Jak należy korygować
Reforma ubezpieczeń społecznych nałożyła na płatników składek nowe obowiązki, związane z wypełnianiem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych. Od 1 stycznia 1999 r. muszą to robić wszyscy przedsiębiorcy (pracodawcy, zleceniodawcy itd.). A nie jest to wcale łatwe. Najwięcej problemów powstaje, gdy trzeba skorygować źle wypełniony formularz. Przedstawiamy dziś wskazówki, jak prawidłowo wywiązać się z tych zadań. Za tydzień - część druga.
Nowe obciążenia płatników dotyczące sporządzania dokumentów ubezpieczeniowych (zgłoszeń, raportów i deklaracji) wprowadziła ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. nr 137, poz. 887 ze zm.; dalej: ustawa sus). Zobowiązała ona płatników do:
- dokonywania zgłoszeń płatnika składek,
- ustalenia dla każdego ubezpieczonego obowiązku ubezpieczeń społecznych w rozbiciu na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe,
- zgłoszenia każdego ubezpieczonego do poszczególnych ubezpieczeń, informowania o każdej zmianie, a następnie wyrejestrowania po zakończeniu tytułu do ubezpieczeń,
- rozliczania co miesiąc składek na poszczególne ubezpieczenia za każdego ubezpieczonego, ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta