Tiry na torach
Tiry na tory
Rocznie po polskich drogach przejeżdża ponad milion ciężarówek, z czego ponad połowa tranzytem. Za niszczenie nawierzchni i środowiska nie ponoszą opłat.
Organizacje ekologiczne w Polsce domagają się przeprowadzenia rzetelnej analizy kosztów zastąpienia tranzytowego ruchu tirów po drogach przewożeniem ich na platformach kolejowych, tak jak to już odbywa się w krajach alpejskich.
Ruch tranzytowy ciężarówek przeniesiony na kolej mają Szwajcaria i Austria. W Szwajcarii od 2005 r. cały tranzyt alpejski ma być przerzucony na kolej. W 1998 roku Szwajcarzy wprowadzili podatek w wysokości 0,70 euro za kilometr od dużych ciężarówek w celu pokrycia kosztów zewnętrznych transportu samochodowego (utrata zdrowia, hałas, niszczenie budynków). Połowa wpływów z tego podatku (około 500 mln franków szwajcarskich rocznie) ma być wydawana na modernizację szwajcarskich kolei.
W Szwajcarii 35 proc. towarów jest przewożonych koleją, podczas gdy w Unii Europejskiej średnio tylko 14 proc. 81 proc. tranzytu towarów przez Szwajcarię odbywa się koleją. We Francji tylko 24 proc.
STRATEGIA PO EUROPEJSKU
Najnowszy raport European Environment Agency -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta