Duchowość dla biznesmenów
Duchowość dla biznesmenów
RYS. JANUSZ KAPUSTA
Zestawienie słów "biznes" i "duchowość" spotyka się raczej rzadko; przynajmniej w polskich warunkach, gdzie biznesmenów jakże często kojarzy się przede wszystkim z pierwszym nieuczciwie zdobytym milionem lub z demonstrowaniem pretensjonalnego stylu nowobogackich.
Inaczej przedstawia się sytuacja w krajach, gdzie ludzie biznesu zdążyli już wypracować pozytywny wzorzec swej obecności w kulturze wyższej. Podróżując przed kilkoma dniami przez Niemcy pociągiem, znalazłem na łamach miesięcznika oferowanego podróżnym przez niemieckie koleje interesujący wywiad z Heinzem-Horstem Deichmannem, którego nazwisko znane jest dzięki przedsiębiorstwom cenionym w dziedzinie produkcji i handlu obuwiem. Na tle zawartych w numerze publicystycznych tekstów o najnowszych troskach milionerów i szaleństwach gwiazdeczek kolejnego sezonu, Deichmann zastanawia się nad rolą zasad moralnych w biznesie. Zapytany, czego menedżer może się nauczyć od Jezusa, mówi: "Tego, że należy być wolnym od chciwości i złych pragnień. Że trzeba serio traktować bliźnich i okazywać im miłość" ("Mobil", XII 2002, s. 47).
Stereotypy duchowości
Podobne deklaracje w polskich warunkach nie są zbyt częste, zaś...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta