Konkurencja na turystycznym szlaku
Sukces systemu pomocy w wykorzystaniu autokarów
Trzyosiowe autobusy były chętnie kupowane w 2002 roku
Fot. (C) Setra
W ubiegłym roku polscy przewoźnicy zakupili prawie 120 nowych autobusów turystycznych, każdy o masie całkowitej powyżej ośmiu ton. Podobnie jak w całej branży, nastąpił spadek sprzedaży, ale i tak ten segment rynku należy do najbardziej stabilnych.
Ogółem autobusy turystyczne stanowią około 10 proc. całego polskiego rynku autobusowego. W porównaniu z 2001 rokiem liczba sprzedanych autobusów zmniejszyła się o 10,5 proc. Jak podaje firma JMK z Wrocławia, monitorująca polski rynek autobusowy, najwyższy poziom sprzedaży osiągnięto w 1999 roku, kiedy to krajowi przewoźnicy zakupili blisko 150 pojazdów, głównie typu Neoplan N-316 SHD Transliner, oferowanych przez firmę Neoplan - Polska z Bolechowa (obecnie Solaris Bus & Coach). Należy podkreślić, że autobus ten jest liderem polskiego rynku, a jego sprzedaż w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych osiągnęła liczbę 205 sztuk. Jego następca N-316 Euroliner nie potrafił utrzymać prymatu - to miejsce zajęła Scania K124 z nadwoziem Irizar Century. W ubiegłym roku najpopularniejszym autobusem turystycznym został Mercedes-Benz O-350 Tourismo.
Scania Irizar Century to jeden z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta