Pan Amen
Pan Amen
ZBIGNIEW MIKOŁEJKO
Natrafiłem przypadkiem na obraz w kulturze sarmackiej nietypowy, różny bardzo od chmary trumiennych portretów, które jednak stały się dlań pożywką i formalną podstawą.
Nigdy wcześniej czegoś takiego nie widziałem, nigdy z czymś takim się nie zetknąłem, choć gdzieś może, w jakichś lamusach polskich dziejów czy zapomnianych kryptach, tkwią jego pobratymcy. I zapewne coś o tym wiedzą wielcy znawcy przedmiotu, choćby Joanna Dziubkowa, twórczyni słynnej ekspozycji "Vanitas" w poznańskim Muzeum Narodowym. Mówię o niedawno wystawionym na sprzedaż dziele, opatrzonym przydługim tytułem współczesnym "Portret potępionego utrzymany w manierze portretu trumiennego".
Namalowano ten portret gdzieś w Polsce - dokładnie nie wiadomo gdzie - w drugiej połowie siedemnastego wieku. Namalowano go jak należy - w pełnej zgodzie z prawidłami rzemiosła:...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
