Gwarancja z ograniczeniami
Gwarancja z ograniczeniami
Gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny dotyczący jakości rzeczy sprzedanej, to poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Taką zasadę ustanawia art. 577 § 1 kodeksu cywilnego . W postanowieniu z 5 marca 2003 r. Sąd Najwyższy uznał, że w umowie gwarancji jakości można ograniczyć przewidziane w tym przepisie obowiązki gwaranta w zakresie naprawy rzeczy i wyłączyć możliwość żądania przez uprawnionego wymiany rzeczy na wolną od wad. Przepisy kodeksu cywilnego o gwarancji obowiązują od 1 stycznia 2003 r. tylko w tzw. obrocie profesjonalnym. Obrót konsumencki normują przepisy ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (sygn. III CZP 101/02).