Podejrzliwość jako światopogląd
Podejrzliwość jako światopogląd
FOT. JAKUB OSTAŁOWSKI
JANUSZ DRZEWUCKI
Imre Kertész, laureat Nagrody Nobla 2002, uchodzi za klasyka literatury obozowej, już to lagrowej (Tadeusz Borowski, Primo Levi, Jorge Semprun), już to łagiernej (Aleksander Sołżenicyn, Warłam Szałamow i Gustaw Herling-Grudziński), ale co ciekawe akcja tylko pierwszej jego powieści, zatytułowanej "Los utracony", rozgrywa się w obozie koncentracyjnym. Rzecz w tym, że Kertész w każdej swojej powieści, a więc także w wydanym właśnie "Fiasku", wychodzi z założenia, że po Auschwitz można pisać tylko o Auschwitz, bowiem w Auschwitz dokonał się upadek wielowiekowej kultury europejskiej.
Co prawda, wydane na Węgrzech w roku 1988 "Fiasko" to środkowa część trylogii "Ludzi bez losu" - którą otworzył "Los utracony" z 1975 r. - ale nie znaczy to, że fabuła "Fiaska" zaczyna się w miejscu, w którym skończył się "Los utracony".
Człowiek nadliczbowy
Z uwagi na to, że w Polsce książki Kertésza nie ukazywały się według chronologii powstawania, przypomnijmy zatem, że bohaterem "Losu utraconego" był czternastoletni węgierski Żyd Gy?rgi K?ves, który został wysłany transportem do Oświęcimia, a stamtąd po trzech dniach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta