Podatek tonażowy a polska gospodarka morska
Podatek tonażowy a polska gospodarka morska
ANNA KOSSAK-GŁÓWCZEWSKA
W latach 1992 - 2003 liczba statków podnoszących polską banderę obniżyła się z 92 proc. do 17 proc. W styczniu 2005 r. ma wejść w życie projektowana ustawa o podatku tonażowym. Pomyślana została po to, by zachęcić je do powrotu pod banderę narodową, ale może okazać się niewystarczającym argumentem.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy, "z danych GUS wynika, że w końcu 2003 r. armatorzy krajowi eksploatowali 116 własnych i czarterowanych morskich statków handlowych, z czego tylko 20 podnosiło banderę polską. Pozostałe 96 statków zarejestrowano ze względów ekonomicznych, podobnie jak w wielu krajach członkowskich UE i OECD, pod tzw. wygodnymi banderami (flag of convenience-FOC).
W praktyce oznacza to, że armator krajowy tworzy spółki żeglugowe w krajach tzw. wygodnej bandery. W ten sposób unika płacenia w kraju podatków i innych zobowiązań publiczno-prawnych. Załogi tych statków są zatrudniane wg przepisów morskiego prawa pracy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta