Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Podatek tonażowy a polska gospodarka morska

17 listopada 2004 | Prawo | AK

Żegluga morska Czy możliwy jest powrót pod banderę narodową statków zarejestrowanych pod wygodnymi banderami

Podatek tonażowy a polska gospodarka morska

ANNA KOSSAK-GŁÓWCZEWSKA

W latach 1992 - 2003 liczba statków podnoszących polską banderę obniżyła się z 92 proc. do 17 proc. W styczniu 2005 r. ma wejść w życie projektowana ustawa o podatku tonażowym. Pomyślana została po to, by zachęcić je do powrotu pod banderę narodową, ale może okazać się niewystarczającym argumentem.

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy, "z danych GUS wynika, że w końcu 2003 r. armatorzy krajowi eksploatowali 116 własnych i czarterowanych morskich statków handlowych, z czego tylko 20 podnosiło banderę polską. Pozostałe 96 statków zarejestrowano ze względów ekonomicznych, podobnie jak w wielu krajach członkowskich UE i OECD, pod tzw. wygodnymi banderami (flag of convenience-FOC).

W praktyce oznacza to, że armator krajowy tworzy spółki żeglugowe w krajach tzw. wygodnej bandery. W ten sposób unika płacenia w kraju podatków i innych zobowiązań publiczno-prawnych. Załogi tych statków są zatrudniane wg przepisów morskiego prawa pracy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3383

Spis treści
Zamów abonament