Jak ująć wydatki w księdze
Jak ująć wydatki w księdze
Czytelnik DF zamierza prowadzić w 2005 r. firmę usługową (pośrednictwo ubezpieczeniowe, sprzedaż usług finansowych) we własnym mieszkaniu. Rozliczać się będzie za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ma wątpliwość, czy wydatki związane z zakupami powinny być ewidencjonowane w kolumnach 10 i 11 księgi, czy też wszystkie koszty należy wpisywać w kolumnę 14?
O tym, jakie wydatki w działalności domowej mogą być kosztem, pisaliśmy w "Vademecum" DF z 6 grudnia br. Trzeba je jeszcze prawidłowo zaksięgować. Właściciele niewielkich, domowych firm najczęściej prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów. Mogą oczywiście założyć księgi rachunkowe (a po przekroczeniu limitu przychodów w wysokości 800 000 euro nawet muszą). Jest to jednak ewidencja znacznie bardziej skomplikowana i z reguły wymaga zatrudnienia księgowego.
BEZ TOWARÓW I MATERIAŁÓW
Do wpisywania poszczególnych rodzajów kosztów przeznaczone są następujące kolumny podatkowej księgi przychodów i rozchodów:
> kol. 10 - zakup materiałów oraz towarów handlowych,
> kol. 11 - koszty uboczne związane z zakupem,
> kol. 12 - koszty reprezentacji i reklamy objęte limitem,
> kol. 13 -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta