Nieustannie w drodze
Co w praktyce teatralnej Brooka oznacza wielokulturowość, dziś najważniejszy motyw światowej kultury?
Wiąże się z zasadniczą zmianą, która nastąpiła w XX wieku. Kultury zaczęły się otwierać na siebie, co znalazło odbicie również w teatrze. To Brook pokazał, jakie są możliwości walki z ograniczeniami lokalności teatru. Z jednej strony rozpoczął wędrówkę w stronę przeszłości i przedkulturowych źródeł teatru i odwiecznego mitu jedności, z drugiej - w stronę przyszłości, tworzenia teatru współkulturowego, opartego na akcie syntezy.
Ale gdy zaprezentował w Afryce "Konferencję ptaków" i szukając źródeł prajęzyka naszej cywilizacji czerpał z lokalnych mitów, afrykańska publiczność nie rozumiała kodu jego spektaklu. Czy takie próby nie są poruszaniem się w sferze utopii?W polityce utopie są zawsze groźne, w sztuce wprost przeciwnie - wyznaczają taki pułap...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta