Piękna, bezradna, nieznośna
Kobieta w niemieckiej reklamie
Piękna, bezradna, nieznośna
Joanna Kiliszek z Kolonii
Nagana udzielona w marcu tego roku przez Niemiecką Radę Reklamy ponad 150 ogłoszeniom dyskryminującym i obrażającym kobiety, nie była długo przestrogą. Już na wiosnę bowiem jedna zfirm alkoholowych wprowadziła na rynek likiery o nazwie "Łapacz piersi" i"Atakujący majtki", zaopatrzone w niedwuznaczne ilustracje. Na jednej etykietce mężczyzna chwyta zachwyconą tym kobietę za biust, na drugiej -- dziewczyna zopuszczonymi figami patrzy na potencjalnego klienta pełnym nadziei i oczekiwania wzrokiem. Liczne protesty kobiet doprowadziły do procesu sądowego. Dopiero jednak na podstawie rewizji Sąd Federalny nakazał całkowite wycofanie produktu ze sprzedaży i wysoką karę w przypadku niedotrzymania postanowienia przez wytwórcę.
Taka reklama nie należy w krajobrazie niemieckim do rzadkości. Prawie połowa skarg kierowana do Niemieckiej Rady Reklamy przeciwko wykroczeniom, nadużyciom i przekroczeniom granic dobrego smaku dotyczy dyskryminacji kobiet, a zwłaszcza przedstawiania ich jako seksualnych obiektów. Wśród nich znalazła się reklama pewnego dziennika, która pokazuje starszego mężczyznę wsiadającego z młodą dziewczyną do samochodu. Podpis pod zdjęciem oznajmia: "Szef działu personalnego (61 lat) spełnia swoje marzenie młodości (18 lat)...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta