Producenci budują własną sieć sprzedaży
Z roku na rok kurczy się rodzima produkcja obuwia mierzona ilościowo i wartościowo. W ubiegłym roku, jak szacuje Polska Izba Przemysłu Skórzanego (ostateczne dane będą znane dopiero w maju), zakłady dostarczyły około 32 mln par butów, o 15 proc. mniej niż rok wcześniej. Wartość produkcji sprzedanej zmniejszyła się w tym czasie z 1,7 do 1,4 mld zł.
Import z AzjiMasowy, częściowo nielegalny, import taniego obuwia z Chin czy Wietnamu to główny problem tego przemysłu. W 2005 r. sprowadzono z Dalekiego Wschodu o 20 proc. butów więcej niż rok wcześniej. Obecnie dostawy z Azji są już trzykrotnie większe niż w 2002 r.
- Ta konkurencja jest szczególnie groźna dla firm, które produkują obuwie zbliżone poziomem jakości i wzornictwa do azjatyckiego, ale od niego droższe - podkreśla Maciej Truszkowski z Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego. - Dlatego część polskich fabryk traci odbiorców i nierzadko znika z rynku.
Branża oceniła jako niewystarczające...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta