Kiedy pracodawca musi dać pracownikowi wolne
Czasami pracownika nie ma w pracy, bo musi załatwić sprawę urzędową, pełni funkcję społeczną czy uczestniczy w ważnym wydarzeniu rodzinnym, np. ślubie. Czy w tym wypadku trzeba zwolnić go od pracy i zapłacić za czas jego nieobecności w pracy? Odpowiedź na te pytania dają przepisy prawa pracy.
Pracodawca musi zwolnić pracownika od pracy, jeżeli taki obowiązek wynika z kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do niego albo z innych przepisów (§ 4 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności pracownika oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy, DzU nr 60, poz. 281). Co do zasady wynagrodzenie przysługuje pracownikowi za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy zachowuje on prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy tak stanowią (art. 80 k.p.). W tabelach przedstawiamy w jakich sytuacjach zwolnienie pracownika z pracy jest obowiązkowe ze wskazaniem ile dni...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta