Przywracanie zachwianej równowagi
Ochrona konsumenta w prawie Unii Europejskiej
Przywracanie zachwianej równowagi
Prawo Unii Europejskiej wymienia blisko 20 klauzul umownych, które nie mogą znaleźć się w umowach zawartych z konsumentami. Nasze przepisy nie znają takich ograniczeń.
Lata gospodarki nakazowo-rozdzielczej, byle jakich towarów w sklepach, ograniczeń w imporcie dóbr konsumpcyjnych, trudno dostępnych usług wszelkiego rodzaju nie rozpieściły polskiego konsumenta. Co gorsza, w dalszym ciągu traktowany jest po macoszemu -- przekonujemy się na własnej skórze, że sam wolny rynek i wolna konkurencja nie zapewniają konsumentowi wystarczającej ochrony jego interesów. By w konfliktowych sytuacjach nie był bezbronny -- potrzebne jest dobre prawo. Tymczasem luki w polskim ustawodawstwie są ogromne, widoczne zwłaszcza na tle przepisów przyjętych w Unii Europejskiej.
W polskim prawie nie ma np. postanowień na temat klauzul, które nie mogą być umieszczane w umowach zawieranych z konsumentami. W UE kwestii tych dotyczy dyrektywa Rady EWG z 5 kwietnia 1993 r.
Niedopuszczalne klauzule
Dyrektywa uznaje za nieuczciwe klauzule, które -- pozostając w sprzeczności z zasadami dobrej wiary -- powodują poważne zakłócenia równowagi praw i obowiązków na niekorzyść konsumenta. W załączniku do niej podano --...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta