Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przywracanie zachwianej równowagi

19 sierpnia 1995 | Prawo | ŻS

Ochrona konsumenta w prawie Unii Europejskiej

Przywracanie zachwianej równowagi

Prawo Unii Europejskiej wymienia blisko 20 klauzul umownych, które nie mogą znaleźć się w umowach zawartych z konsumentami. Nasze przepisy nie znają takich ograniczeń.

Lata gospodarki nakazowo-rozdzielczej, byle jakich towarów w sklepach, ograniczeń w imporcie dóbr konsumpcyjnych, trudno dostępnych usług wszelkiego rodzaju nie rozpieściły polskiego konsumenta. Co gorsza, w dalszym ciągu traktowany jest po macoszemu -- przekonujemy się na własnej skórze, że sam wolny rynek i wolna konkurencja nie zapewniają konsumentowi wystarczającej ochrony jego interesów. By w konfliktowych sytuacjach nie był bezbronny -- potrzebne jest dobre prawo. Tymczasem luki w polskim ustawodawstwie są ogromne, widoczne zwłaszcza na tle przepisów przyjętych w Unii Europejskiej.

W polskim prawie nie ma np. postanowień na temat klauzul, które nie mogą być umieszczane w umowach zawieranych z konsumentami. W UE kwestii tych dotyczy dyrektywa Rady EWG z 5 kwietnia 1993 r.

Niedopuszczalne klauzule

Dyrektywa uznaje za nieuczciwe klauzule, które -- pozostając w sprzeczności z zasadami dobrej wiary -- powodują poważne zakłócenia równowagi praw i obowiązków na niekorzyść konsumenta. W załączniku do niej podano --...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 559

Spis treści

Styl życia

Zamów abonament