Wojna bez czarno-białych schematów
"Czarna księga" jest portretem Holandii z okresu II wojny światowej. Ale równie dużo mówi o naszym czasie, w którym ludzie nie ulegają czarno-białym schematom. Wiedzą, że bohaterowie mają swoje słabości i że nie zawsze można jednoznacznie osądzać wrogów.
Artyści tę prawdę zrozumieli dawno. Najgłośniejsze filmy ostatniego roku pokazują złożoność ludzkich postaw i meandry historii. Nie przez przypadek Clint Eastwood kręci dwa filmy, w których krwawą bitwę II wojny światowej pokazuje raz oczami Amerykanów, raz Japończyków. Zaciera się jednoznaczny podział na naszych i wrogów. Po obu stronach barykady są po prostu ludzie.
W "Królowej" Stephen Frears kreśli niejednoznaczny, interesujący portret Elżbiety II w trudnych dla brytyjskiej monarchii dniach -po śmierci Lady Di. Oscara dostaje Florian Henckel von Donnersmarck za "Życie na podsłuchu". Bo opowiadając o inwigilacji w byłej NRD, nie pokazuje narodu uciśnionego przez potwory ze Stasi -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta