Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wojna bez czarno-białych schematów

03 marca 2007 | Kultura | BH
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

KINO Wojna bez czarno-białych schematów Taki film jak "Czarna księga" Paula Verhoevena mógł powstać dopiero 60 lat po wojnie. Opowiadając o niemieckiej okupacji w Holandii, twórca "Nagiego instynktu" odrzuca mity, klisze i łatwe oceny

"Czarna księga" jest portretem Holandii z okresu II wojny światowej. Ale równie dużo mówi o naszym czasie, w którym ludzie nie ulegają czarno-białym schematom. Wiedzą, że bohaterowie mają swoje słabości i że nie zawsze można jednoznacznie osądzać wrogów.

Artyści tę prawdę zrozumieli dawno. Najgłośniejsze filmy ostatniego roku pokazują złożoność ludzkich postaw i meandry historii. Nie przez przypadek Clint Eastwood kręci dwa filmy, w których krwawą bitwę II wojny światowej pokazuje raz oczami Amerykanów, raz Japończyków. Zaciera się jednoznaczny podział na naszych i wrogów. Po obu stronach barykady są po prostu ludzie.

W "Królowej" Stephen Frears kreśli niejednoznaczny, interesujący portret Elżbiety II w trudnych dla brytyjskiej monarchii dniach -po śmierci Lady Di. Oscara dostaje Florian Henckel von Donnersmarck za "Życie na podsłuchu". Bo opowiadając o inwigilacji w byłej NRD, nie pokazuje narodu uciśnionego przez potwory ze Stasi -...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 4082

Spis treści
Zamów abonament