„Most drewniany, który w całej Europie prawie nie miał sobie równego”.
Do XVIII wieku mosty wykonywano z drewna, rzadziej z kamienia. Z czasów starożytnych znane były również przeprawy pontonowe oraz nadwieszane mosty z lian wypełnionych kłodami. Prawdziwa zmiana przyszła dopiero w roku 1779, kiedy to w angielskiej miejscowości nazwanej później Ironbridge powstał pierwszy most żeliwny.
Chociaż dzisiaj trudno byłoby nam narzekać na nadmiar mostów, to i Polacy mieli wkład w ich historię. Najstarszy w Europie most żelazny powstał w Strzegomiu w roku 1796. Natomiast genialny polski konstruktor Stefan Bryła w roku 1928 postawił pierwszy na świecie most spawany w Maurzycach pod Łowiczem. Dzisiaj, wyłączony z ruchu, jest zabytkiem klasy 0.
Mieliśmy też kiedyś najdłuższy drewniany most w Europie. Była to znajdująca się na wysokości Warszawy przeprawa przez Wisłę licząca około pół kilometra długości. Składała się z 22 przęseł rozpiętych bezpośrednio nad rzeką. Ponoć do wbijania filarów używano potężnych kafarów obsługiwanych przez stu mężczyzn. Przęsła...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta