Rywalizacja odmienności
Styl i język drugiej tury kampanii prezydenckiej
Rywalizacja odmienności
Rywalizacja Aleksandra Kwaśniewskiego i Lecha Wałęsy były rywalizacją dwóch odmienności. Dwóch różnych stylów, na tyle wyrazistych, że wyróżniały się od stylu innych pretendentów, co im bez trudu pozwoliło zdystansować się w stosunku do nich.
W pierwszej turze wyborów prezydenckich można było odnieść niekiedy wrażenie, że większość kandydatów była zbyt mało czytelna dla swoich potencjalnych wyborców. Bronili się ci, którzy byli wcześniej znani opinii publicznej, choć nie zawsze, bo wystarczy przywołać niefortunny przypadek Jana Pietrzaka. Twarz znana, ale wywołująca zupełnie inne skojarzenia.
Odmiennie było w drugiej turze, kandydaci, dwaj, którzy zostali na placu boju, musieli się różnić i obydwaj te różnice chętnie podkreślali.
Made in SLD
Zjawisko lidera SLD, który tę prezydencką rywalizację minimalnie wygrał, można by nazwać produktem Kwaśniewski, i to najlepszym, jaki dotąd polskim postkomunistom dało się wyprodukować. Kupiło go przecież bez mała dziesięć milionów wyborców.
Warto więc może się zastanowić, jakie cechy tego produktu zadecydowały o jego zwycięstwie. W swoich wystąpieniach ówczesny lider SLD unikał retoryki patriotycznej, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta