Szczęśliwy geniusz
Retrospektywa Camille'aCorota w Paryżu
Szczęśliwy geniusz
Piotr Kasznia z Paryża
Wielka retrospektywa Corota (1796-- 1875) w paryskim Grand Palais, zorganizowana w dwusetną rocznicę urodzin malarza -- pierwsza od sześćdziesięciu lat ważna wystawa poświęcona temu artyście -- stara się zrewidować wiele obiegowych stwierdzeń, jakie kursują na jego temat. A zwłaszcza wylansowanego przez krytykę końca XIX i początku XX wieku przekonania, że Corot był jednym z głównych prekursorów impresjonizmu.
Nie zadając do końca kłamu tej opinii, która bazowała na słynnej lekkości, zwiewności pejzaży Corota, wystawa stara się jednak dowieść z jednej strony, że Corota należy uważać głównie za malarza neoklasycznego, który wielbił Poussina, Lorraina i Verneta, a z drugiej, że -- w jakimś stopniu był on także przedstawicielem XIX-wiecznego realizmu i romantyzmu. O żadnym z tych trzech kierunków malarskich nie można mówić bez odwołania się do Corota, ale jednocześnie żaden z nich nie może bez reszty przywłaszczyć go sobie. Jest to m. in. rezultat niezwykłego zróżnicowania i bogactwa twórczości Corota, których ukazanie jest innym ważnym celem wystawy.
Malarstwo ponad wszystko
W ciągu ponad pięćdziesięciu lat twórczości Corot namalował ponad trzy tysiące obrazów. Niestrudzony...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta