Jak kryzys wpływa na sprawozdanie finansowe i rozliczenia podatkowe
Spadek liczby zagranicznych turystów, konferencji i spotkań biznesowych sygnalizuje, że kryzys dotarł do branży hotelarskiej. Będzie miał spory wpływ na wiele pozycji w bilansie i rachunku wyników. Jak wobec tego zapewnić jasny i rzetelny obraz sytuacji firmy w 2009 roku?
Dziś podpowiadamy, jakie dodatkowe procedury przy sporządzaniu sprawozdania finansowego (zarówno tego śródrocznego, jak i końcowego) warto w związku z tym wdrożyć i z jakimi konsekwencjami podatkowymi należy się liczyć. Choć odnosimy się do branży hotelarskiej, podobne problemy mogą wystąpić także w firmach z innych sektorów gospodarki.
Zaktualizuj wartość nieruchomości...
Jedną z najbardziej narażonych na ryzyko zniekształcenia jest pozycja środki trwałe – budynki hotelowe. Jeśli zakup odbywał się w czasie boomu gospodarczego, należałoby zweryfikować, czy wycena, oparta na optymistycznej prognozie przepływów pieniężnych na kolejne lata, obecnie nie jest już zawyżona. Trwała utrata wartości, zgodnie z art. 28 pkt 7 ustawy o rachunkowości, zachodzi wtedy, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów (w tym wypadku środków trwałych) nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Uzasadnia to dokonanie odpisu aktualizującego doprowadzającego wartość składnika aktywów wynikającą z ksiąg rachunkowych do ceny sprzedaży netto, a w razie jej braku do ustalonej w inny sposób wartości godziwej.
Sporządzający sprawozdanie finansowe powinien na każdy dzień bilansowy rozważyć, czy nie zaszły przesłanki utraty wartości tych aktywów, a jeśli tak,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta