Jak reklamować uszkodzony sprzęt
Chociaż od kilku lat rękojmia nie obowiązuje w kontaktach z konsumentami, to nadal mogą się na nią powoływać przedsiębiorcy, którzy kupili wadliwy towar
Przez dziesięciolecia, gdy pojawiał się problem odpowiedzialności sprzedawcy wobec konsumenta za wady fizyczne i prawne kupionej przez niego rzeczy, obok pojęcia gwarancji operowano też terminem rękojmi. Od kilku lat w sprzedaży konsumenckiej tej ostatniej już się nie stosuje. Zastąpił ją inny instrument – niezgodność z umową.
Sprzedając jakikolwiek produkt, choćby mleko w sklepie czy bilet w kinie, lub przyjmując zamówienie na dowolną usługę – nawet tylko sprzątanie czy mycie samochodu, przedsiębiorca zawiera z konsumentem umowę. Rodzi ona określone zobowiązania co do jakości, prawidłowego wykonania, właściwego działania, posiadania deklarowanych parametrów i cech itd. Zobowiązania te powstają z mocy prawa.
Niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową stanowi swoistą ustawową gwarancję jakości stosowaną w sprzedaży konsumenckiej – gdy rzecz ruchomą nabywa osoba fizyczna w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Pojęcie to zastąpiło rękojmię 1 stycznia 2003 r. z dniem wejścia w życie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 nr 141, poz. 1176 ze zm.) dostosowującą polskie prawo do przepisów wspólnotowych.
Domniemanie zgodności...
Ustawa zakłada domniemanie zgodności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta