Po kryzysie bardziej szanujemy pieniądze
Co drugi Polak twierdzi, że kryzys trwale zmienił jego zwyczaje zakupowe. Europejczycy wolą kupować rzadziej, za to produkty wyższej jakości, choćby droższe. Polscy konsumenci stawiają na ekologię
O zmianie swoich nawyków zakupowych pod wpływem kryzysu są przekonane dwie trzecie Europejczyków i połowa Polaków. Wolą teraz kupować produkty ekologiczne, pochodzące z etycznej produkcji i handlu oraz używane – wynika z dorocznego raportu „Obserwator” francuskiego banku Cetelem z grupy BNP Paribas.
Etyczny handel opiera się na trzech zasadach: uczciwym wynagradzaniu producentów, aby mogli zaspokajać podstawowe potrzeby, gwarancji poszanowania praw człowieka, trwałych powiązaniach między partnerami gospodarczymi.
W 2008 r. etyczny handel osiągnął obroty 881 mln euro w W. Brytanii, 758 mln w USA i 256 mln we Francji. Przeważa w nim żywność (ponad 80 proc.). – Od dawna sprzedajemy produkty z logo Fair Trade (Sprawiedliwy Handel – red.), głównie kawę, czekoladę i alkohol. I obserwujemy podobne zjawisko, jakie wystąpiło, gdy na rynku pojawiały się produkty ekologiczne. Im więcej klienci dostają informacji, na czym polega etyczność produktów, tym szybciej rośnie zainteresowanie ich zakupem – mówi Błażej Patryn, rzecznik sieci Piotr i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta