Pijemy i płacimy coraz więcej
Rynek soków
Pijemy i płacimy coraz więcej
Pijemy coraz więcej soków i napojów owocowo-warzywnych. Wub. r. przeznaczyliśmy na nie prawie 2, 5 raza więcej niż w 1993 r. Potencjał rynku soków i napojów niegazowanych ocenia się na ok. 300 mln lrocznie (w ub. r. -- 270 mln l) , ztendencją zwyżkującą. Działa na nim coraz więcej firm, wszystkie są prywatne. Trudno jednoznacznie powiedzieć, jaki udział w rynku mają firmy wytwarzające te produkty, gdyż badania ciągłe prowadzą tylko 3 firmy, i są one upubliczniane po wniesieniu opłat. Według nieoficjalnych danych jednej z tych firm, Hortex w 1995 r. miał 29-proc. udział w rynku według ilości oraz 25-proc. według wartości, zaś Agros zsokami Fortuna odpowiednio 21-proc. i 20-proc. W dalszej kolejności, według danych szacunkowych firmy Indicator, są: Donald Duck, Tymbark, Aronia, Tarczyn, Alima, Martex i DiM (Ambrosia) . Dane Pentora nie są identyczne, podobnie jak informacje z Tetra Pak, gdzie wszystkie firmy zaopatrują się w opakowania kartonowe.
Ostra konkurencja trwa zwłaszcza między Hortexem a Agrosem. Przedstawiciele pierwszej z tych firm twierdzą, że mają ponad 40-proc. udział w rynku, a stopień rozpoznawalności ich marki wynosi ponad 70 proc. W Agrosie wskazują, że według ich wyliczeń, Hortex sprzedaje swoje soki w granicach 88 proc. ceny średniej, podczas gdy Agros oscyluje w granicach tej ceny....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta