Jak podbić rynki Europy Środkowej
Węgry -- Graboplast
Jak podbić rynki Europy Środkowej
Graboplast, to jedno z niewielu przedsiębiorstw w Europie Środkowej, które zrestrukturyzowało się, całkowicie zmieniło klientelę szukając jej tam, gdzie może liczyć na stały wzrost popytu. Teraz rozrasta się połykając mniejsze firmy z tej samej branży. Produkuje sztuczne skóry i materiały skóropodobne, dywany i wykładziny, pościel. Zdaniem szefa marketingu Graboplastu, to eksport do Polski w pewnym momencie przynosił godziwe zyski. Firma nie miała inwestora strategicznego lecz instytucjonalnego, zaś finansuje się poprzez emisję nowych akcji. Od stycznia br. Graboplast jest holdingiem
Obecny szef Graboplastu, 40-letni Peter Jancso, uważany za najzdolniejszego węgierskiego menedżera przejął firmę, razem z zespołem przyjaciół pod koniec lat 80. Przyznaje, że wówczas nie miał pojęcia o giełdzie, której teraz Graboplast zawdzięcza sukces. Otym, że tak będzie najłatwiej sprywatyzować firmę, dowiedział się podczas zagranicznej podróży. W Londynie przyjrzał się, jak wygląda finansowanie przedsiębiorstw poprzez giełdę.
Był to bardzo trudny moment. "Na początku lat 90. , jak wiele przedsiębiorstw, które eksportowały głównie w b. ZSRR nagle okazało się, że tracimy odbiorców -- mówi Jancso. Produkcja spadała, rosły zapasy. Ja, człowiek o lewicowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta